Freixenet wil ook proseccomarkt veroveren

Freixenet Italian Rosé

Het Spaanse merk Freixenet, wereldwijd bekend voor zijn cava, brengt voortaan ook een Prosecco DOC en een Italian Rosé op de markt. Met deze zet wil de Freixenet Groep zijn marktleiderspositie in de schuimwijnenmarkt verder versterken.

Door ook Prosecco en Italian Rosé te gaan produceren, wil de groep zijn marktleidersfunctie binnen de schuimwijnenmarkt verder versterken. Freixenet heeft de ambitie om dé referentie te worden binnen de mousserende wijnen. We willen het product ook duidelijk gaan positioneren als een lifestyle-drank voor dagelijkse plezier, los van het moment van de dag. Een drank voor levensgenieters die houden van kwaliteit en afwisseling. Van onze Prosecco en Italian Rosé kun je altijd genieten, van bij het ontbijt tot in de avondlijke uurtjes.”

Patricia De Muynck, Managing Director Freixenet Groep Benelux en Denemarken

Wanneer een Spaans cavamerk zich op de proseccomarkt gooit, dan is daar vast een goede reden voor. En die reden is er: tussen 2010 en 2016 groeide de wereldwijde markt van schuimende wijnen (champagne, cava en prosecco) met liefst 44%. Binnen die markt was vooral prosecco de drijvende kracht achter de groei: van 142 miljoen verkochte flessen in 2010 naar 462 miljoen in 2016. Op een totaal van ruim een miljard verkochte flessen schuimende wijn in 2016 (zo’n 700 miljoen in 2010) komt dat neer op een groei van het volume-aandeel in flessen van 20% naar 47%.

Waar te koop?

Vorig jaar al werden Freixenet Prosecco DOC en Freixenet Italian Rosé als test gelanceerd in het Verenigd Koninkrijk en in Scandinavië (beide bekend als fervente afnemers van prosecco). Sinds dit voorjaar liggen de twee nieuwkomers in het Freixenet-gamma ook in België in de rekken. In eerste instantie waren ze te vinden bij de vestigingen van Carrefour. Vanaf september komen daar ook Makro, de Spar-winkels van de Lambrechts Distributiecentrale (dus niet de Spar-winkels van Colruyt), Drankenhandel De Moor en Prik & Tik bij.

Zowel de Prosecco DOC als de Italian Rosé zijn op elk vlak het label van premiumproduct waard. Los van de kwaliteit van de schuimwijn zelf, vallen ze ook op door hun bijzondere fles. Kostprijs in de winkel ligt rond de 13 euro. Daarmee zijn ze iets duurder dan de gemiddelde Freixenet-cava (rond de 8 euro), maar ze zijn dan ook bedoeld voor die momenten die nog net iets extra’s verdienen.

Foto: © Freixenet

Bronnen: Appellations, ISWR 2016

 

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here