Influencer marketing is een vorm van marketing waarbij u invloedrijke personen inzet om uw bedrijf, merk of product onder de aandacht te brengen.
Influencer marketing gaat over het beïnvloeden van personen en inspelen op emoties, meningen of het gedrag. Een influencer is iemand met voldoende online geloofwaardigheid om een grote groep individuen te kunnen beïnvloeden. Dit kan zowel online als offline zijn.
Soorten influencers?
- Bloggers
- Video bloggers (vloggers)
- Bekende personen
- Journalisten
- Academici
- Werknemers
- Sociale media experten
- Klanten
- Partners
- Sectorspecialisten
- …
In principe moeten influencers niet actief zijn op sociale media maar vaak wordt de link toch gelegd. Men maakt vaak ook een opsplitsing tussen macro influencers en micro influencers. Macro influencers een grote achterban hebben (vele volgers). Dit zijn meestal publieke personen (acteurs, sporters, artiesten, internationale bloggers, …). Volgers willen graag op de hoogte blijven van het interessante leven van deze mensen. Micro influencers hebben een kleinere achterban maar hebben soms een nauwere relatie met hun doelgroep (meer engagement).
Waarom influencer marketing?
Bedrijven (merken) zetten influencer marketing in omwille van:
- Visibiliteit (naamsbekendheid)
- Imago van product opbouwen en/of versterken
- Promotie van uw digitale kanalen: website, sociale media
- Bereik, interactie en conversie
- Kostenefficiëntie
- Leadgeneratie
- Contentcreatie
- Meer verkoop
- …
Tips omtrent influencer marketing
Voor de influencer
- Volg uw passie
- Wees authentiek en geloofwaardig
- ‘Influencer zijn’ is geen doel op zich
Voor bedrijven/merken
- Besteed aandacht aan de strategie, doelen en doelgroepen
- Staar u niet blind op volgers maar kijk naar de content van de influencers
- Geef de influencer vrijheid
- Leer meten, bepaal ROI (kijk verder dan de likes) en stuur bij
- Ga voor samenwerkingen op langere termijn en bouw een band op
Dit artikel kwam tot stand met medewerking van Jeroen Persyn, freelance marketing consultant.