Resultaten Belgisch modeonderzoek Creamoda

Creamoda

Om de Belgische mode te ondersteunen, liet Creamoda, de Belgische Modefederatie, een modeonderzoek uitvoeren bij 2000 Belgen door het onderzoeksbureau iVOX. Hoewel de Belg houdt van Belgische mode, aangeeft meer Belgisch te willen kopen en initiatieven die de keuze voor Belgische merken makkelijker maken sterk ondersteunt, laat de kennis over de Belgische merken de wensen over. De Belg behaalt een duidelijke onvoldoende op de algemene kennisvragen over Belgische mode met een score van 3 op 10.

 

Enkele resultaten uit het onderzoek

 

Het belang van mode

  • 6 op 10 van de Belgen vindt het belangrijk om er steeds tip top uit te zien
  • 45% denkt dat hij/zij wordt aanzien als heel stijlvol
  • 1 op 3 zegt heel erg geïnteresseerd te zijn in mode
  • Net iets meer dan de helft van de Belgen zegt ook spontaan te houden van shoppen
  • 56% vindt het ook belangrijk dat bij een outfit alles op elkaar is afgestemd
  • 39% zegt een eigen kledingstijl te hebben die herkenbaar is

 

Mannen en mode

  • 56% van de mannen vindt het belangrijk om er steeds tip top uit te zien
  • 37% geeft aan dat hij wel van shoppen houdt
  • 31% zegt een eigen kledingstijl te hebben
  • 51% van de mannen vindt het belangrijk om een volledige outfit op elkaar af te stemmen

 

Belgische mode

  • Bijna 2 op 3 Belgen geeft spontaan aan geen enkel Belgisch kledingmerk te kennen
  • De Belgische merken waar de Belg al het meest heeft over gehoord en dus bekend voor staan om Belgisch te zijn, zijn volgens het onderzoek o.a. Dries Van Noten, Caroline Biss, Natan, Essentiel, Eskimo, Mayerline, Terre Bleue, Marie Jo, PrimaDonna, Woody en Xandres
  • 38% van de Belgen geeft aan nu al heel vaak Belgische merken te kopen
  • 46% van mensen zegt voorkeur te geven aan Belgische merken
  • 70% van de Belgen vindt dat er te weinig Belgische merken vertegenwoordigd zijn in het winkelstraatbeeld
  • Belgisch kopen doen Belgen om de Belgische economie te steunen maar ook omwille van de betere kwaliteit en uniekere stijl:

Belgische mode kopen

  • 19% geeft aan op dit moment specifiek op zoek te gaan naar Belgische merken
  • 36% is bereid meer te betalen voor Belgische merken
  • Prijs en de perceptie van het beperkte aanbod zijn de hoofdredenen om geen Belgische merken te kopen:

Belgische mode niet kopen

De shoppende Belg

  • De aanleiding om te gaan shoppen kan heel divers zijn, al zijn solden/promoties heel erg belangrijk. Daarnaast zien we duidelijk meer instrumentele redenen die belangrijk zijn: versleten kleding, of een speciale gelegenheid enerzijds en anderzijds gewoon meer emotioneel: jezelf eens goed verwennen.

Shoppende Belg

  • Qua budget geeft de Belg aan gemiddeld 65 euro uit te geven aan kleding per maand voor zichzelf en net iets minder 62 euro per maand voor zijn / haar partner:

Budget kleren per maand

Download alle resultaten van het onderzoek

 

Bron: Creamoda

 

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here